przeds2

Zawsze warto o tym pamiętać 🙂

Jeśli dziecko jest zawstydzane, uczy się poczucia winy.
Jeśli dziecko doświadcza wrogości, uczy się walczyć.
Jeśli dziecko żyje w atmosferze krytyki, uczy się potępiać.
Jeśli dziecko musi znosić kpiny, uczy się nieśmiałości.
Jeśli dziecko żyje w atmosferze zachęty, uczy się ufności.
Jeśli dziecko żyje w atmosferze aprobaty, uczy się lubić siebie.
Jeśli dziecko żyje w atmosferze akceptacji i przyjaźni, uczy się tego, jak znaleźć miłość w świecie.
Jeśli dziecko żyje w atmosferze uczciwości, uczy się sprawiedliwości.
Jeśli dziecko żyje w poczuciu bezpieczeństwa, uczy się ufności.
Jeśli dziecko jest akceptowane i chwalone, uczy się doceniać innych.
Jeśli dziecko żyje w atmosferze tolerancji, uczy się być cierpliwym.

STATUT
Niepublicznego Przedszkola „Pajacyk”
w Ostrowcu Świętokrzyskim
PRZEPISY OGÓLNE
§1
1. Niepubliczne Przedszkole „Pajacyk” zwane dalej „przedszkolem” jest placówką niepubliczną prowadzoną przez spółkę cywilną: Krystyna Gębka, Bożena Lenart.
2. Przedszkole jest placówką oświatowo – wychowawczą
3. Pełna nazwa placówki brzmi:
Niepubliczne Przedszkole
„Pajacyk”
os. Ogrody 16
27-400 Ostrowiec Świętokrzyski
Tel./fax: (41) 262 – 83 – 50
E – mail: pajacyk2001@gmail.com
www.pajacyk-ostrowiec.pl/
4. Organem prowadzącym przedszkole jest:
Spółka cywilna:
a) Krystyna Gębka, zamieszkała os. Patronackie 23/16, 27-400 Ostrowiec Świętokrzyski,
b) Bożena Lenart, zamieszkała ul. Świętokrzyska 144, 27-400 Ostrowiec Świętokrzyski.
5. Nadzór pedagogiczny nad placówką sprawuje:
Świętokrzyski Kurator Oświaty w Kielcach.
§2
1. Przedszkole działa na podstawie:
a) Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz rozporządzeń
wykonawczych do tej Ustawy.
b) Niniejszego statutu.
§3
1. Działalność placówki jest finansowana w oparciu o:
a) opłaty rodziców za pobyt dziecka w przedszkolu (czesne)
b) dotację oświatową z budżetu Miasta Ostrowiec Świętokrzyski.
2. Przedszkole może otrzymywać darowizny oraz prowadzić pomocniczą działalność
gospodarczą w celu pozyskania dodatkowych środków.
3. Wysokość czesnego ustala zarząd spółki.
4. Wysokość dotacji oświatowej zależna jest od budżetu uchwalonego przez Radę Miasta
Ostrowiec Świętokrzyski.
5. W przedszkolu obowiązują umowy zawarte między osobą prowadzącą placówkę,
w imieniu której działa Dyrektor Przedszkola, a rodzicami lub prawnymi opiekunami
o świadczeniu usług dla dziecka uczęszczającego do przedszkola.
6. Rezygnacja ze świadczeń opiekuńczo – wychowawczych powinna być zgłaszana
Dyrektorowi Przedszkola w formie pisemnego oświadczenia rodziców lub prawnych
opiekunów z co najmniej 2 – tygodniowym wyprzedzeniem ze skutkiem na koniec
miesiąca.
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
§4
1. Przedszkole realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty oraz
przepisów wydanych na jej podstawie.
2. Placówka zapewnia nauczanie i wychowanie w zakresie co najmniej podstawy
programowej wychowania przedszkolnego, wspomagając indywidualny rozwój
dziecka zgodnie z jego potrzebami i zainteresowaniami.
3. Przedszkole zapewnia opiekę, wychowanie i uczenie się w atmosferze akceptacji
i bezpieczeństwa oraz tworzy warunki umożliwiające dziecku osiągnięcie gotowości
szkolnej.
4. Celem przedszkola jest wspomaganie i ukierunkowywanie rozwoju dziecka zgodnie
z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach
ze środowiskiem społeczno – kulturowym i przyrodniczym.
§5
1. Przedszkole realizuje cele wychowania przedszkolnego:
a. wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności
intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji,
b. budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, by lepiej
orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe,
c. kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego
radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego
znoszenia stresów i porażek,
d. rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych
relacjach z dziećmi i dorosłymi,
e. stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci
o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych,
f. troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa
w zabawach i grach sportowych,
g. budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym
i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń
w sposób zrozumiały dla innych,
h. wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności
wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne,
i. kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy
rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej,
j. zapewnienie dzieciom równych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich
ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości
i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
§6
1. W przedszkolu realizowane są określone obszary edukacyjne:
a) kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi
i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych,
b) kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych
i kulturalnych; wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku,
c) wspomaganie rozwoju mowy dzieci,
d) wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują
w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia,
e) wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci,
f) wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych,
g) wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem,
h) wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec,
i) wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne,
j) wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne,
budzenie zainteresowań technicznych,
k) pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu
zagrożeń,
l) wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt,
m) wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną,
n) kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania,
o) wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
§7
1. Do zadań przedszkola należy w szczególności:
a) zapewnienie opieki i wspomagania rozwoju dziecka w przyjaznym, bezpiecznym
i zdrowym środowisku,
b) kształtowanie czynnej postawy dziecka wobec własnego zdrowia
i bezpieczeństwa oraz rozwijanie jego sprawności ruchowej,
c) zapewnienie każdemu dziecku warunków do wszechstronnego rozwoju
z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb, a także wykorzystaniem jego własnej
inwencji twórczej,
d) budzenie wrażliwości emocjonalnej i świadomości moralnej oraz wzmacnianie
więzi uczuciowej z rodziną,
e) wzmacnianie wiary we własne siły i możliwość osiągania sukcesu,
f) ochrona dzieci przed wszelkimi formami przemocy i agresji oraz poszanowanie ich
godności osobistej,
g) przygotowanie dziecka do podjęcia obowiązku szkolnego, troska
o zapewnienie równych szans edukacyjnych,
h) prowadzenie działalności diagnostycznej dotyczącej rozwoju wychowanka,
i) współpraca z poradnią psychologiczno – pedagogiczną w celu udzielenia dziecku
pomocy specjalistycznej.
§8
1. W przedszkolu na wniosek rodziców organizuje się zajęcia logopedyczne, nauka języka angielskiego, zajęcia z rytmiki, zajęcia gimnastyki korekcyjnej oraz inne zajęcia w zależności od potrzeb.
2. W ramach posiadanych możliwości przedszkole organizuje i udziela wychowankom
i ich rodzinom pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
3. Nauczyciel może być zapoznany z opinią psychologa i otrzymać od psychologa
zalecenia, które uwzględnia w codziennej pracy z dzieckiem.
§9
1. Przedszkole organizuje krajoznawstwo i turystykę:
a) przedszkole jako organizator wycieczek jest zobowiązane do zapewnienia właściwej opieki i bezpieczeństwa uczestnikom oraz odpowiada za zdrowie powierzonych mu dzieci,
b) przy organizacji zajęć, wycieczek liczbę opiekunów oraz sposób organizowania
opieki każdorazowo ustala Dyrektor, uwzględniając wiek, stopień rozwoju
psychofizycznego, stan zdrowia, a także specyfikę zajęć, wycieczek oraz warunki,
w jakich będą się one odbywać,
c) opiekun wycieczki sprawdza stan liczbowy jej uczestników przed wyruszeniem
z każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania, przejazdu oraz po przybyciu
do punktu docelowego,
d) zaopatruje uczestników wycieczki w apteczkę pierwszej pomocy.
§10
1. Dyrektor przedszkola powierza każdy oddział opiece nauczyciela oraz osobie wspomagającej w przypadku powyżej 5 – godzinnego czasu pracy.
2. W miarę możliwości organizacyjnych oraz zapewnienia ciągłości pracy
wychowawczej i jej skuteczności, nauczyciele prowadzą swój oddział przez wszystkie
lata pobytu dziecka w przedszkolu.
3. W najmłodszej grupie zatrudniona jest osoba do pomocy, która wspomaga nauczyciela
w sprawowaniu opieki.
4. Podczas pobytu dzieci w ogrodzie zajęcia i zabawy dzieci z poszczególnych grup,
odbywają się w wyznaczonych terenach ze sprzętem dostosowanym do potrzeb
rozwojowych i możliwości dzieci.
5. W trakcie zajęć poza terenem przedszkola (spacery, wycieczki) zapewniona jest
opieka nauczycielki oraz dodatkowo na każde 10 dzieci – jedna osoba dorosła.
§11
1. W przedszkolu obowiązują procedury przyprowadzania i odbierania dzieci
z przedszkola:
a) w sprawowaniu opieki nad wychowankami, konieczne jest przestrzeganie przez
rodziców/prawnych opiekunów obowiązku osobistego przyprowadzania
i odbierania dzieci z przedszkola,
b) rodzice przyprowadzają i odbierają dzieci bezpośrednio z sali, ogrodu lub innego
miejsca i każdorazowo informują nauczyciela o przyprowadzeniu i odbiorze
dziecka,
c) niedozwolone jest zostawianie dzieci przez ich rodziców w szatni, przed
przedszkolem lub innym miejscu bez opieki,
d) dzieci mogą być odbierane przez osoby dorosłe, pełnoletnie upoważnione na
piśmie przez rodziców/opiekunów prawnych; osoby te powinny być wcześniej
przedstawione nauczycielowi lub muszą okazać dokument potwierdzający ich
tożsamość,
e) osoba odbierająca dziecko nie może być pod wpływem alkoholu lub innego środka
odurzającego. Przedszkole może odmówić wydania dziecka w przypadku, gdy stan
osoby zamierzającej odebrać dziecko będzie wskazywał, że nie jest ona w stanie
zapewnić dziecku bezpieczeństwa,
f) życzenie rodziców dotyczące nieodbierania dziecka przez jednego z rodziców
musi być poświadczone przez orzeczenie sądowe,
g) osoba przyprowadzająca dziecko powinna przygotować je do pobytu
w przedszkolu, a następnie przekazać dziecko pracownikowi przedszkola;
od momentu przekazania dziecka odpowiedzialność za jego bezpieczeństwo
ponosi przedszkole,
h) od momentu odebrania dziecka z przedszkola, osoba odbierająca je ponosi
całkowitą odpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka.
ORGANY PRZEDSZKOLA
§12
1. Organami przedszkola są:
a) Organ Prowadzący przedszkole,
b) Dyrektor Przedszkola,
c) Rada Pedagogiczna,
d) Rada Rodziców.
2. Rada Pedagogiczna i Rada Rodziców uchwalają regulaminy swojej działalności, które
są zgodne z przepisami prawa i niniejszym statutem.
§13
1. Do obowiązków Organu Prowadzącego należy:
a) zatrudnianie i zwalnianie Dyrektora Przedszkola,
b) planowanie i odpowiedzialność za realizowanie planu finansowego przedszkola
zgodnie z odpowiednimi przepisami,
c) organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi przedszkola,
d) zapewnienie pracownikom właściwych warunków pracy zgodnie z przepisami
Kodeksu Pracy, bhp, ppoż,
e) stworzenie dzieciom optymalnych warunków do rozwoju,
f) prowadzenie dokumentacji kancelaryjno – archiwalnej i finansowej zgodnie
z obowiązującymi przepisami.
§14
1. Dyrektora Przedszkola zatrudnia się na podstawie umowy o pracę lub umowy –
zlecenia.
2. Dyrektor kieruje całą działalnością przedszkola, reprezentuje je na zewnątrz, jest
odpowiedzialny za prawidłową realizację zadań statutowych oraz za rozwój
i podnoszenie jakości pracy, a w szczególności:
a) organizuje opiekę nad wychowankami, dba o ich zdrowie i rozwój
psychofizyczny, zapieniając bezpieczne i higieniczne warunki pobytu
w przedszkolu,
b) sprawuje nadzór pedagogiczny w przedszkolu nad zatrudnionymi nauczycielami
i gromadzi informacje o pracy nauczyciela,
c) zapewnia kadrowe, organizacyjne i materialne warunki do realizacji zadań
wynikających z Programu Wychowania Przedszkolnego,
d) tworzy i przedkłada Plan Pracy Przedszkola do zatwierdzenia przez Radę
Pedagogiczną,
e) odpowiada za realizację programu wychowawczo – profilaktycznego przedszkola,
f) tworzy i przedstawia Radzie Pedagogicznej arkusz organizacyjny przedszkola
w kolejnym roku szkolnym,
g) jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej,
h) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej oraz Rady Rodziców, podjęte w ramach ich
kompetencji,
i) ma prawo uczestniczyć we wszystkich zebraniach zwoływanych przez członków
Rady Pedagogicznej i organy przedszkola,
j) może pozyskiwać dodatkowe środki finansowe poprzez prowadzoną przez
placówkę działalność gospodarczą za zgodą Organu Prowadzącego,
k) tworzy wśród pracowników atmosferę sprzyjającą wzajemnemu poszanowaniu
i dobrej pracy na rzecz dzieci,
l) może występować do Organu Prowadzącego z wnioskiem o przyznanie nagrody
lub udzielenie kary pracownikowi przedszkola.
§15
1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji jego
zadań statutowych dotyczących opieki, wychowania i kształcenia.
2. W skład Rady wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w placówce.
3. Radzie Pedagogicznej przewodniczy i jej pracami kieruje Dyrektor Przedszkola.
4. Rada Pedagogiczna działa według opracowanego przez siebie i zatwierdzonego przez
Dyrektora regulaminu, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola.
5. Zebrania Rady Pedagogicznej odbywają się zgodnie z przyjętym kalendarzem.
6. Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są większością głosów, w obecności
co najmniej 2/3 liczby jej członków i są zapisywane w księdze uchwał. W przypadku
równej liczby głosów za i przeciw – głos decydujący należy do Dyrektora.
7. Nauczycieli obowiązuje zachowanie tajemnicy służbowej dotyczącej uchwał,
wniosków i spostrzeżeń z posiedzenia Rady.
8. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy w szczególności:
a) zatwierdzanie planu pracy przedszkola przedkładanego przez Dyrektora,
b) przygotowanie programu wychowawczo – profilaktycznego przedszkola,
c) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji pedagogicznych wprowadzanych
w przedszkolu,
d) opiniowanie arkusza organizacyjnego przedszkola,
e) wnioskowanie o zmiany w statucie przedszkola,
§16
1. W przedszkolu działa Rada Rodziców reprezentująca ogół rodziców wychowanków.
2. W skład Rady wchodzą przedstawiciele rodziców każdego z oddziałów wybrani
na pierwszym zebraniu w danym roku szkolnym.
3. Rada Rodziców w szczególności:
a) opracowuje i uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być
sprzeczny z przepisami prawa,
b) może podejmować działania mające na celu pozyskiwanie środków
przeznaczonych na działalność opiekuńczo – wychowawczą.
4. Rada Rodziców może występować do Dyrektora i Rady Pedagogicznej oraz Organu
Prowadzącego z wnioskami i opiniami we wszystkich dziedzinach działalności
przedszkola.
5. Do kompetencji Rady Rodziców należy uchwalanie w porozumieniu z Radą
Pedagogiczną programu wychowawczego i profilaktycznego przedszkola
obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczo –
profilaktycznym skierowane do dzieci, rodziców i nauczycieli.
6. Przedszkole w ramach współpracy z rodzicami organizuje:
a) zajęcia otwarte,
b) warsztaty dla rodziców,
c) uroczystości przedszkolne,
d) imprezy środowiskowe organizowane na terenie przedszkola,
e) zebrania rodziców.
7. Rada Rodziców uczestniczy w życiu przedszkola przyczyniając się do podnoszenia
jakości pracy placówki i zaspokojenia potrzeb dzieci.
§17
1. Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest Dyrektor Przedszkola,
który zapewnia każdemu z nich możliwość swobodnego działania i podejmowania
decyzji w ramach swoich kompetencji i umożliwia bieżącą wymianę informacji.
2. Wszelkie spory między organami rozstrzyga Dyrektor placówki, uwzględniając
zakresy kompetencji tych organów.
ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA
§18
1. Podstawową jednostką przedszkola jest oddział złożony z dzieci zgrupowanych
według zbliżonego wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień
jak i dysfunkcji.
2. Przedszkole może przyjmować dzieci niepełnosprawne na zasadach określonych
w odrębnych przepisach
3. Organizację pracy placówki w ciągu dnia określa rozkład dnia ustalony przez
Dyrektora na pierwszej Radzie Pedagogicznej w danym roku szkolnym. Uwzględnia
on wymagania zdrowotne, higieniczne i jest dostosowany do założeń programowych
oraz oczekiwań rodziców.
4. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad
danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia,
z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
5. Szczegółową organizację wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa
arkusz organizacyjny przedszkola opracowany przez dyrektora.
7. Arkusz organizacji przedszkola określa:
a) liczbę oddziałów,
b) czas pracy oddziałów,
c) liczbę miejsc w placówce,
d) liczbę dzieci zapisanych do placówki,
e) liczbę pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych,
f) czas pracy pracowników.
8. Placówka funkcjonuje cały rok – od poniedziałku do piątku z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy. Terminy przerw ustala Dyrektor w porozumieniu z Organem Prowadzącym.
9. Placówka może przyjmować dzieci na pobyt czasowy w godzinach pracy przedszkola – od poniedziałku do piątku, po spełnieniu przez rodziców określonych procedur związanych
z pozostawieniem dziecka pod opieką przedszkola.
§19
1. Praca wychowawczo – dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu
o podstawę programową wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego.
2. Dzieci mają możliwość udziału w dodatkowych zajęciach prowadzonych na terenie
przedszkola, które mogą być finansowane ze środków placówki lub dodatkowych
opłat ponoszonych przez rodziców. Zakres i warunki finansowania przez placówkę
zajęć dodatkowych ustala każdorazowo Dyrektor w porozumieniu z Organem
Prowadzącym.
3.Rodzaj zajęć dodatkowych, ich częstotliwość i forma organizacyjna uwzględnia
w szczególności potrzeby i możliwości rozwojowe dzieci oraz zależą od wyboru Rady Pedagogicznej, a także poniesienia przez rodziców/prawnych opiekunów kosztów zajęć.
4.W czasie zajęć dodatkowych typu: język obcy, rytmika, gimnastyka korekcyjna,
logopedia, zajęcia sportowo – rekreacyjne i innych zajęć dodatkowych
za bezpieczeństwo dzieci odpowiedzialna jest osoba prowadząca te zajęcia. Osoba
ta ponosi odpowiedzialność za życie i zdrowie dziecka. Jest też odpowiedzialna
za odbieranie i przyprowadzanie dzieci do nauczycieli sprawujących opiekę nad
grupą, jeśli zajęcia odbywają się poza salą grupy.
5. Placówka może rozszerzać swoją ofertę edukacyjną i opiekuńczą w zależności
od potrzeb i swoich możliwości.
6. Placówka może organizować dla wychowanków różne formy krajoznawstwa
i turystyki. Organizację i program wycieczek dostosowuje się do wieku,
zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej.
§20
1. Przedszkole czynne jest w godzinach: od poniedziałku do piątku – 7.00 – 17.00 przez cały rok.
2. Dzieci objęte są pracą dydaktyczno – wychowawczą i opiekuńczą
i realizują podstawę programową wychowania przedszkolnego.
3. Przedszkole jest placówką 2 – oddziałową.
4. Dopuszczalna jest możliwość łączenia oddziałów, gdy liczba dzieci w poszczególnych
grupach wynosi mniej niż 10, a łącznie nie przekroczy 25.
5. Liczba miejsc organizacyjnych w przedszkolu wynosi 50.
§21
1. W przedszkolu obowiązują następujące zasady odpłatności za pobyt dziecka
w placówce:
a) opłatę za pobyt stały lub czasowy dziecka w przedszkolu (czesne, wyżywienie)
ustala Organ Prowadzący,
b) nieobecność dziecka w przedszkolu nie zwalnia rodziców od obowiązku
uiszczenia opłaty stałej,
c) w przypadku nieobecności dziecka w placówce zwrotowi podlega dzienna stawka
opłaty żywieniowej, pod warunkiem zgłoszenia nieobecności dziecka do
godziny 8.00 pierwszego dnia nieobecności. Zwrot uiszczonej opłaty odbywa się
w następnym miesiącu rozliczeniowym poprzez potrącenie z opłaty wpłacanej
za kolejny miesiąc,
d) opłaty od rodziców pobierane są do 15 dnia każdego miesiąca z góry w biurze zarządu lub przelewem na konto placówki,
e) przy przyjęciu dziecka do przedszkola rodzice wnoszą opłatę – wpisowe.
f) odpłatność za pobyt stały i czasowy dzieci następuje z góry w danym dniu w kwocie
ustalonej przez Organ Prowadzący.
2. Dzieci w przedszkolu są ubezpieczone od nieszczęśliwych wypadków. Osoby, które
nie korzystają z ubezpieczenia składają stosowne pisemne oświadczenie.
§22
1. Przedszkole organizuje pomoc psychologiczno – pedagogiczną dla wszystkich dzieci.
2. Psycholog współpracuje z rodzicami i nauczycielami w zakresie swoich kompetencji.
3. W przypadku decyzji psychologa o odroczeniu obowiązku szkolnego dziecka, czas
trwania opieki w przedszkolu może być przedłużony.
ZASADY REKRUTACJI
§23
1. Przedszkole przeprowadza rekrutację w oparciu o zasadę powszechnej dostępności, pierwszeństwo mają dzieci zapisane do Niepublicznego Żłobka „Pajacyk”.
2. Podstawą zgłoszenia dziecka do przedszkola jest karta zgłoszenia dziecka składana
każdorazowo przez rodziców w terminie rekrutacji na dany rok szkolny.
3. O przyjęciu dziecka do przedszkola decyduje Organ Prowadzący biorąc pod uwagę:
a) kolejność zgłoszeń,
b) akceptowanie przez rodziców statutu i regulaminu obowiązujących w przedszkolu.
4. Dziecko może być skreślone z listy przedszkolnej w następujących przypadkach:
a) na podstawie pisemnego wniosku rodziców/prawnych opiekunów,
b) systematycznego zalegania z odpłatnością za przedszkole lub nie uiszczenia opłaty
za okres dwóch miesięcy,
c) po całomiesięcznej nieusprawiedliwionej i wcześniej nie zgłoszonej nieobecności
dziecka,
d) gdy rodzice zataili ważne informacje o dziecku, które uniemożliwiają jego pobyt
w przedszkolu,
e) choroby dziecka będącej zagrożeniem dla innych wychowanków,
f) jeżeli zachowanie dziecka będzie zagrażało bezpieczeństwu innych dzieci,
g) nieprzestrzegania przez rodziców postanowień niniejszego statutu.
OBOWIĄZKI I PRAWA RODZICÓW
§24
1. Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:
a) przestrzeganie niniejszego statutu,
b) respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców,
c) przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola lub przez upoważnioną przez
rodziców osobę w godzinach pracy przedszkola,
d) terminowe uiszczanie opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu zgodnie z umową,
e) informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu,
f) niezwłoczne zawiadomienie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych
lub innych,
g) współpraca z dyrektorem i nauczycielami w celu skutecznego oddziaływania
wychowawczego na dziecko i określania kierunku jego indywidualnego rozwoju,
h) respektowanie wspólnych ustalenia dotyczących dziecka.
2. Rodzice mają prawo do:
a) zapoznania się z programem przedszkola oraz zadaniami wynikającymi
z programu rozwoju placówki i planów pracy w danym oddziale,
b) uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat postępów, sukcesów
i niepowodzeń swojego dziecka,
c) uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli i specjalistów w rozpoznawaniu
przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku
pomocy,
d) wyrażania i przekazywania nauczycielowi i dyrektorowi wniosków z obserwacji
pracy przedszkola.
3. Formy współpracy przedszkola z rodzicami:
a) zebrania z rodzicami grupowe,
b) rozmowy indywidualne z dyrektorem, nauczycielami i specjalistami,
c) strona internetowa, adres e – mail placówki: pajacyk2001@gmail.com
d) zajęcia otwarte,
e) uroczystości z czynnym udziałem rodziców,
f) imprezy środowiskowe.
4. Rodzice wiedzą, iż normy obowiązujące w przedszkolu obracają się wokół
bezpieczeństwa i szacunku. Dzieciom w przedszkolu nie wolno:
a) krzywdzić innych i siebie,
b) stwarzać niebezpiecznych sytuacji,
c) niszczyć cudzej własności,
d) przeszkadzać innym w pracy lub zabawie.
ZADANIA NAUCZYCIELI I INNYCH PRACOWNIKÓW PRZEDSZKOLA
§25
1. W przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele i specjaliści z przygotowaniem
pedagogicznym do pracy z dziećmi.
2. Nauczyciel przedszkola w szczególności:
a) realizuje podstawę programową wychowania przedszkolnego, a także zadania
dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, zgodnie z charakterem przedszkola
określonym w niniejszym statucie,
b) właściwie planuje i prowadzi pracę zgodnie z planem rocznym placówki,
w oparciu o program i plany miesięczne oraz ponosi odpowiedzialność za jej
jakość,
c) wspiera każde dziecko w jego rozwoju oraz dąży do pełni swojego rozwoju,
d) analizuje gotowość dziecka do podjęcia nauki w szkole.
3. Realizując zadania statutowe przedszkola nauczyciel ponosi odpowiedzialność za:
a) życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas zajęć i sprawowanej opieki,
b) prawidłowy przebieg zajęć dydaktyczno – wychowawczych i stosowanie
właściwych metod pracy,
c) tworzenie dobrej i przyjaznej atmosfery w pracy,
d) jakość pracy dydaktycznej i wychowawczej,
e) uwzględnianie w procesie edukacyjnym indywidualnych potrzeb, możliwości
i zainteresowań dzieci,
f) eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci,
g) dobrą i życzliwą współpracę z rodzicami oraz ze specjalistami świadczącymi
pomoc psychologiczno – pedagogiczną, zdrowotną i inną.
h) powierzone mienie przedszkola,
i) dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troska
o estetykę pomieszczeń,
j) systematyczne i prawidłowe wypełnianie obowiązującej dokumentacji zgodnie
z przepisami,
k) czynny udział w pracach Rady Pedagogicznej, realizacji jej postanowień i uchwał,
l) inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym,
wychowawczym, kulturalnym lub rekreacyjno – sportowym,
m) realizację zaleceń Dyrektora i osób kontrolujących,
n) realizację innych zadań zleconych przez Dyrektora, a wynikających
z bieżącej działalności przedszkola.
4. Powinnością nauczycieli jest dążenie do własnego rozwoju osobowego oraz stałe
poszerzanie wiedzy zawodowej i doskonalenie swoich umiejętności wychowawczych
i dydaktycznych.
5. Nauczyciel planuje swój rozwój zawodowy biorąc pod uwagę zadania i potrzeby
przedszkola.
6. Praca nauczyciela podlega ocenie, zgodnie z odrębnymi przepisami prawa.
§26
1. W przedszkolu zatrudnieni są pracownicy obsługi, których
podstawowym zadaniem jest:
a) zapewnienie sprawnego działania przedszkola jako instytucji,
b) utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości,
c) dbanie o bezpieczeństwo dzieci,
d) systematyczne sprawdzanie stanu technicznego budynku i terenu wokół oraz
eliminowanie bądź natychmiastowe zgłaszanie ewentualnych usterek Dyrektorowi
lub Organowi Prowadzącemu.
2. Pracownicy obsługi współtworzą wspólnotę przedszkola. Mają oni
obowiązek wypełniać swe zadania w sposób ukazujący dzieciom prawidłowe
i przyjazne funkcjonowanie placówki.
3. Szczegółowy zakres zadań tych pracowników ustala Organ Prowadzący.
4. Stosunek pracy pracowników obsługi regulują odrębne przepisy.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§28
1. Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności – dzieci,
nauczycieli, rodziców, pracowników obsługi.
2. Pracownicy własnoręcznym podpisem przyjmują do wiadomości treść niniejszego
statutu.
§29
Statut może być zmieniony przez Dyrektora i Organ Prowadzący. Wszelkie zmiany statutu wymagają formy pisemnej i podania do wiadomości pracowników nie później niż na 3 dni przed
wejściem w życie.
§30
W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie odpowiednie
przepisy Kodeksu Pracy i Kodeksu Cywilnego.
§31
Statut został podany do wiadomości na posiedzeniu Rady Pedagogicznej
i wchodzi w życie z dniem podpisania.

przeds1

Skocz do góry